Nya skyltfönster!

I Hässleholm, liksom i många av Sveriges städer, har det blivit svårare att fylla butikslokaler och kontor med hyresgäster och med en ekonomiskt hållbar verksamhet. Det finns flera orsaker till det, från e-handel och externhandel till förändrat arbetsliv och ändrade pendlingsmönster.

För att möta den utvecklingen krävs nya affärs- och verksamhetsmodeller och det i sin tur förutsätter medveten utveckling, design och så småningom olika typer av pilotverksamheter.

I oktober 2020 träffades ett 20-tal människor, alla på olika sätt engagerade i Hässleholms centrum och utveckling, för att hitta några sådana nya infallsvinklar och resultatet blev tre olika koncept, vilka beskrivs nedan.

BASLÄGRET

GRANNSKAPET

KORSNINGEN

Vandringar kring Hovdala slott eller bara väntan på nästa tåg. Det finns många skäl till
att människor besöker Hässleholm och de här resenärerna har tre saker gemensamt:
De behöver en fast punkt, de behöver något i magen och de behöver komplettera sin utrustning.

Alla tre går att uppfylla hos BASLÄGRET som har fyra funktioner.

Bascafé
Ett café med bra kaffe, goda smörgåsar, sallader och tilltugg. Två saker sticker ut i sortimentet:

Det ena är att barn och barns önskemål har ett särskilt fokus. Här kan barnfamiljen fika utan att behöva välja mellan en alltför söt kanelbulle och en jättekonstig morotskaka med ingefära.

BASGUIDE
Gästerna får hjälp med cykelhyra, transit mellan stationen och den plats de vill besöka, bokning av övernattning, ändring av resplaner och självklart tips om besöksmål och aktiviteter som de inte själva hittat.

Din guide i Hässleholm vet också vad som är på gång, konsert eller outlet, butiksinvigning eller ovanliga fåglar som siktats vid en sjö? Du får en VIP-inbjudan om du är gäst hos BASLÄGRET.

BASBUTIK
Skavsårsplåster och tändstål, regnponcho och förstoringsglas. Powerpack till telefonen och pennor som kan skriva i rymden.

För den som är på resa – hit, bort eller genom – finns det alltid anledning att se över utrustningen. Något har man glömt, något trodde man inte att man behövde och något visste man inte att det fanns. I BASBUTIKEN hittar du allt det där.

Det andra är att caféet gör matsäckar. Riktigt bra skräddarsydda matsäckar. För den som vill, levereras de i en ryggsäck, med kaffetermos, liten mjölkflaska, sittunderlag, soppåsar och allt. En depositionsavgift som innebär att den som vill behålla ryggsäcken, termosen och sittunderlagen kan göra det – annars lämnar man tillbaka dem.

SÄLLSKAPSRUMMET
Mittpunkten i SÄLLSKAPSRUMMET är ett stort bord med en karta över Hässleholm. Där placerar alla gäster markörer för ”spännande”, ”tråkigt”, ”barn-vänligt” och en massa andra omdömen. Där finns också utrymme för förslag till förändringar och den som vill starta något nytt i Hässleholm kan presentera det på kartan.
Runt kartan finns små bord och bekväma stolar. Det är här man dricker sitt kaffe eller sin välförtjänta öl och det är här som nytillkomna kan få växla några ord med de som är på väg hemåt. Vad skall man se? Vad kan man hoppa över? Och får man ha hunden med sig in till Hovdala?

Cirkulär ekonomi, kretsloppstänkande, levande landskap och goda grannar. Surround och surroundings kan betyda så mycket. Konceptet GRANNSKAPET är en hybridbutik, d v s en lokal med servering och försäljning i en mix där de två komponenterna har varsin målgrupp och varsitt syfte – men förstärker varandra. Den som går in i butiken för att köpa en tröja eller en tekopp från lokala leverantörer blir sugen på en kopp kaffe och den som slinker in för en kopp varm choklad en kulen vinterdag får syn på en nyckeltavla som skulle passa perfekt i hallen.

GRANNSKAPET bygger på ett entreprenörskollektiv där varje deltagare är ansvarig för sina varor/tjänster men där kollektivet gemensamt kommer överens om riktlinjer, prisnivåer och övergripande utbud och profil.

En särskild entreprenör, skild från entreprenörskollektivet, har ansvar för serveringen och för att lokalen är bemannad och att service och attraktionskraft hålls uppe. Det är också denne som slutligen ansvarar för hur lokalen ser ut, vilka varor som skall skyltas på vilket sätt och hur skyltfönstren skall se ut.


I GRANNSKAPET kan man hitta livsmedel, leksaker, konsthantverk, böcker, nyttoföremål och mode. Det finns nya saker och det finns second hand. GRANNSKAPET bygger på fyra nyckelbegrepp:

Lokalt, cirkulärt, hållbart och kvalitet. Den som handlar här, eller dricker sitt kaffe här, gör det med en önskan om att faktiskt betala lite mer för de här fyra egenskaperna.

GRANNSKAPET är också den naturliga mötespunkten för nätverk, föreningar och grupper som verkar inom de fyra begreppen.

Därför är GRANNSKAPET inredd på ett sätt som medger att man håller möten, föredrag eller kanske artistuppträdanden, både under verksamhetens ordinarie öppettider och på kvällstid när lokalen kan hyras för enskilda evenemang.

I och runt Hässleholm finns ett otal butiker, restauranger, tjänsteföretag och kultur-etablissemang. Några har lättillgängliga skyltfönster och stor marknadsföringsbudget, andra lever på knappare marginaler och har svårt att göra sig synliga.


Hos KORSNINGEN får du ett smakprov från var och en av dem, sorterade efter innehåll och bransch. Den snyggaste tröjan från H&M hänger bredvid en minst lika snygg från Zapnaps yllegård. Inget kan köpas i butiken – men allt kan beställas och du kan botanisera vidare i din egen telefon genom att scanna QR-koden som sitter vid varje erbjudande och produkt. Då får du dessutom en digital platsbiljett som ger dig rabatt i den aktuella butiken eller hos den aktuella leverantören.


Varje gång du köpt kaffe och en god kaka får
du en digital zonbiljett som ger dig rabatt i alla anslutna butiker. Du kan till och med ta en kopp kaffe i KORSNINGEN och få rabatt på nästa kaffe hos Espresso House!

KORSNINGEN är den naturliga startpunkten för den som vill utforska Hässleholms kommersiella liv. Men också för den som är på jakt efter något lite udda och inte vet var man skall börja.
Du hittar kanske inte exakt det vinglas du letar efter – men du får veta att det finns en okänd liten secondhandbutik i Vittsjö som kanske har det du letar efter.

KORSNINGEN får alltså intäkter från sina besökare –
men också från alla näringsidkare som väljer att synas
i hyllorna, på väggarna, på brickan, i botten på kaffekoppen och spritsat på bakelsen hos KORSNINGEN.

KONTAKT

Magna Fastighetsförvaltning | Frykholmsgatan 11 | 281 31 Hässleholm |  Kontaktformulär | info@magna.nu | 0733 12 08 15